Costa Del Kivu? - Reisverslag uit Gisenyi, Rwanda van Mark Waard - WaarBenJij.nu Costa Del Kivu? - Reisverslag uit Gisenyi, Rwanda van Mark Waard - WaarBenJij.nu

Costa Del Kivu?

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

21 Juli 2010 | Rwanda, Gisenyi

Op dit moment zit ik in t zogenaamde 'Costa del Kivu':Gisenyi, aan de andere kant van Lake Kivu, maar om eerlijk te zijn, de naam is wel een klein btje overdreven. Tis een mooi plekje hier en vooral Lake Kivu is erg mooi. Overdag is t lekker de mzungu huid wegzonnen aan t strand en later in de middag wordt t ongelooflijk mistig en bijna uitgestorven waardoor er een heel mysterieus sfeertje hangt. Toch is t meer bergopwaarts naar t centrum van t stadje toch een stuk grauwer. T ligt hier vol met vulkaanstenen en as, waardoor t er nou niet eg heel erg aantrekkelijk uitziet. Toch is t best prima hier, ik heb inmiddels wat andere reizigers ontmoet waar ik een btje mee optrek en zij kennen weer wat mensen die hier werken, waardoor we vandaag een persoonlijke gids hadden. Trouwens bizar wat die andere reizigers voor reizen hebben gehad, voornamelijk 1 jongen die nu al maanden rondfietst van Tanzania-Burundi-Rwanda-Congo-Rwanda. In congo is zn fiets kapot gegaan waardoor hij een lokale fiets heeft gekocht, of beter gezegd; een massief houten step!

Even terug naar mn vorige bestemming: maandag heb ik Kamembe verlaten om via Kigali naar Gisenyi te komen. Eigenlijk was dat niet mn planning, aangezien ik geen enkele bestemming 2x wou pakken, maar in plaats van eventueel anderhalve dag bussen langs Lake Kivu, kon ik in 5 uurtjes via Kigali Gisenyi bereiken: stuk relaxter.
Ook had ik t wel gezien in Kamembe. Zondagochtend ben ik naar Cyangugu gelopen wat tegen de Congolose grens aanlicht. T was supermooi, maar na een paar uurtjes heb je dat ook wel gehad en heb je nog een hele dag over. In t dorpje zelf is eg nix te doen en Kamembe heeft ook niet zoveel te bieden. Daarom ben ik bij mn hotel maar met t personeel btje gaan ouwehoeren en heb ik mn dag toch nog weer behoorlijk leuk kunnen maken. Vooral aangezien de kok Congolees was en Swahili spreekt, waardoor ik toch weer ff kon proberen mn swahili te verbetern.

In Gisenyi heb ik dus zoals gezegd lekker aan t strand mn mzunguhuid eraf lopen zonnen, maar dit ging toch ook weer niet helemaal soepel. Na een tijdje kwamen er nogal wat kiddo's om ons heen hangen, waarvan sommige geintereseerd in ons waren, maar sommige in onze spullen. T valt me al op dat sinds ik weg ben van de steden de armoede toch wel behoorlijk hoog is en dat is hier ook wel goed te zien. Uiteindelijk werd mn camera gejat, maar gelukkig was ik en een local op tijd om er nog achteraan te rennen. T heeft me mn grote teen gekost, maar ik heb em wel terug ;)
Ik loop dus mank sinds gister en dat is niet geweldig praktisch in een land van de 1000 heuvels, maar vanaf morgen ben ik in Uganda, t land zonder 1000 heuvels.

Inmiddels ben ik vandaag ook in Congo beland, zonder dat ik t wist, maar tis natuurlijk wel tof om te zeggen dat ik er geweest ben ;)
We hebben vandaag Gisenyi even verkent en na een tijdje kwamen we bij de 'kleine' grens van Congo aan. Dit is de grens die alleen voor locals gebruikt wordt en nadat we per ongeluk iets te ver door liepen kwam de douane al achter ons aangerend om ons terug te halen, maja, toch in Congo geweest. Daarna zijn we langs de grens gelopen wat heel apart is om te zien. Tussen sommige huisjes zit een doorgang naar Congo dus dit hebben ze opgelost door daar een touw te spannen en een soldaat met een veelstegroot geweer neer te zetten. Soms lijkt t eg een oorlogsgebied hier :S

Naja, ik heb nog meer verhalen te vertellen, maar mn internettijd zit er bijna en tis eg te langzaam hier om langer door te gaan.

C U!!!

  • 21 Juli 2010 - 16:50

    Christine:

    Als ik dit zo allemaal lees lijkt het in het pole pole continent toch af en toe behoorlijk harare harare te gaan. Tja, en als je niet pole pole doet zoals het bedoeld is, kost je dat een grote teen ;-). Klinkt evengoed fantastisch allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Gisenyi

Mark

Actief sinds 11 Maart 2010
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 19894

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 29 Maart 2013

Onderzoek Mambo

24 Maart 2010 - 06 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: