Lang leve Afrikaanse corruptie - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mark Waard - WaarBenJij.nu Lang leve Afrikaanse corruptie - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mark Waard - WaarBenJij.nu

Lang leve Afrikaanse corruptie

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 Augustus 2010 | Oeganda, Jinja

Ki kati! (Hallo in Luganda, tja, tis wat met al die talen die ik moet leren)

Net nadat ik dacht dat Jinja een beetje saai begon te worden, heb ik vandaag toch weer een leuk avontuur meegemaakt. Laat ik maar ff chronologisch doen en maar eerst ff bij t begin van Jinja beginnen.
Donderdagaaf ben ik dus in Jinja aangekomen en heb er vrijdag voor t eerst echt van kunnen genieten. Ik was zeer blij om weer in een stad te zijn en eigenlijk doet Jinja me wel een btje aan Arusha denken(ook al heeft Arusha minstens 10x zo veel inwoners, niet zo veel indiers en tempels), maar t sfeertje leek er wel op.
Vrijdag ben ik naar de 'source' of the Nile gegaan. Wat opzich niet helemaal klopt, want de echte source schijnt ergens in Rwanda te zijn, de meningen zijn hier nog steeds een btje over verdeelt. Opzich een prachtig plekje met een monument van Gandhi op de plek waar een gedeelte van zijn as is uitgestrooit. Maar wel eg ongelooflijk gemaakt om wat aan toeristen te verdienen. Een entree van 10000 shilling(3 a 4 euro) en bizar veel toeristenshops, t was niet eg goed voor t mooie plekje.
Zaterdag ben ik naar de Bujagari Falls gegaan. Supermooi plekkie waar verschillende superriviertjes van de nijl weer bij elkaar stromen, de ideale plek voor de rafters. Na hier een paar uur gechillt te hebben ben ik weer terug gegaan naar Jinja om te genieten van het stadse leven in Afrika.
Ho, vergeet ik bijna het boek verhaal: Aangezien ik door mijn boeken heen was en toch nog wat leesvoer wou hebben ben ik op zoek gegaan naar een boek. Genoeg boekenwinkels in Jinja, maar allemaal CRAP!(en elke winkel verkoopt dezelfde). Uiteindelijk vond ik een boek uitwissel plek, maar ik moest wel een oud boek inleveren om 1tje mee te nemen, kopen zat er niet in. Aangezien ik wel een aardig boek zag moest ik dus weer ergens ff een boek kopen, zodat ik die kon inleveren voor dat boek. Het duurt ff, maar dan heb je ook wat. Alles duurt in Afrika eg 3x zo lang, maar om eerlijk te zijn, t maakt t ook minstens 3x zo leuk!

Zo, mijn avontuurtje voor vandaag dan maar. Inmiddels had ik alles wel zo'n btje gezien in Jinja en had k t idee dat er niet heel veel meer te beleven was. FOUT!
Vanmiddag ging ik maar naar de Owen Falls dam, een dam gebouwt samen met de Egyptenaren om flink wat stroom op te wekken met het water van de Nijl wat er doorheen stroomt. Na hier overheen gelopen te zijn, maakte ik even een foto, liep ik terug en hoor ik wat geschreeuw achter me. Komen er 2 soldaten op me af lopen die niet zo heel blij waren dat ik een foto maakte. Ik was ff vergeten dat foto's van bruggen etc. niet toegestaan zijn in Uganda. Ik moest dus met ze meekomen, werd ondervraagd wat ik hier deed, waarom, etc. Gelukkig hebben ze in Afrika hier altijd een simpele oplossing voor; gewoon wat geld betalen en je bent klaar. Na dus mijn excuses aangeboden te hebben en de soldaat omgekocht te hebben, kreeg ik mn paspoort terug en was t oke. Maar de soldaat vond wel dat ik nu recht had op mn foto's, aangezien ik hem betaald had, dus nam hij me mee de dam op zodat ik meer foto's kon maken. Hier werden we weer aangehouden door een security man, maar de soldaat vertelde hem dat hij mij al meenam naar de andere kant van de dam om mij over te leveren aan een andere soldaat, we mochten dus weer verder. Nadat ik wel klaar was met foto's maken(zo boeiend was die dam nou ook weer niet, maar de soldaat wou graag dat ik foto's maakte), zijn we de dam overgestoken, hebben nog gezellig wat geouwehoert en mocht ik weer gaan. Wat een ervaring weer.

Morgen vertrek ik naar Kampala, de hoofdstad van Uganda en ben er zeer benieuwd naar. Toen ik er doorheen reed om naar Jinja te gaan was t al 1 grote chaos en modderboel, ik ben benieuwd. Ook heb ik daar al onderdag via David en Florence die ik in Arusha via Fay heb ontmoet. Toch wel weer fijn om weer lekker te kunnen socializen na een paar dagen wat minder mensen ontmoet te hebben.

Laterz!!!

  • 01 Augustus 2010 - 22:37

    Paul:

    Zo terecht dat je geen boek kan kopen als je al een boek hebt!

  • 01 Augustus 2010 - 22:43

    Paul:

    BTW ukkie, als jij terugkomt zit ik lekker in Florida, kan je dus niet verwelkomen ;). Spreek je gauw als ik terug ben. P.s. Woon inmiddels in A'dam....

  • 02 Augustus 2010 - 19:28

    Linda:

    jeetje wat een verhaal zeg.
    wist niet dat je geen fotos van bruggen mag maken daar, waarom s dat eigenlijk?
    zie staan dat je over 4 dagen weer terug kmt naar bewolkte regenachtge nl.
    geniet daar nog even flink zou ik zeggen!
    en alvast goede reis terug!
    kusz kusz lin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Mark

Actief sinds 11 Maart 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 19886

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 29 Maart 2013

Onderzoek Mambo

24 Maart 2010 - 06 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: