Survival in Simanjiro - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Mark Waard - WaarBenJij.nu Survival in Simanjiro - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Mark Waard - WaarBenJij.nu

Survival in Simanjiro

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

12 April 2010 | Tanzania, Arusha

En hier ben ik weer, damn, wat blog ik toch veel. Ben er inmiddels achtergekomen waarom; ik maak eg zo ongelooflijk veel mee, en dit is toch de ideale manier om dit met iedereen te delen. Ik kan mn mooie avonturen eg niet voor mezelf bewaren!
Om maar ff te beginnen. Mijn lokale tel nr hier werkt niet eg optimaal, de enige mensen die mijn smsjes ontvangen en waar ik smsjes van ontvang zijn fab en wim. Ik ga vandeweek dus ff naar de company om t ff te laten werken, zou wel iets handiger zijn.

Zo, nu ga ik denk ik ff een heel lang verhaal schrijven, heb namelijk weer de nodige wazige dingen meegemaakt.

Vorige week zaterdag ben ik naar het dorpje Emboreet in Simanjiro Area afgerezen. Dit gebied is zoals eerder gezegd een masai area met vermoedelijk behoorlijk wat HIV geinfecteerden(ook niet zo heel gek als polygamie normaal is en condooms niet).
Tijdens de reis naar dit gebied zaten we af en toe vast in de modder, liepen er wat giraffen, zebra en gnoes langs en stierven mijn benen bijna af vanwege heel veel mensen in 1 auto.
Bij aankomst ben ik samen met mr lama(de man van mn host family daar) ff een rondje door het gebied gaan lopen, wat fucking mooi zeg!!! Tis een groot verschil met Arusha, echt een oase van rust. Iedereen kent iedereen daar en volgens mij had het hele dorp mr lama behoorlijk gemist. T huisje waar ik sliep was een groot verschil met Arusha. Er zat een stuk groter stuk grond omheen, maar ondertussen was er ook geen enkele faciliteit. Als ik naar de wc ging moest ik in een semi-hokje het gat in de grond gebruiken en stroom was er ook niet, dus 's avonds in t donker bij 1 olielampje zitten. Mijn eigen kamer was een groot voordeel ten opzichte van Arusha; eindelijk heb ik weer een bed voor mezelf gehad en dus niet 's nachts wakker worden omdat er voeten van Noe(mijn 'kleine broertje' bij mn host family in Arusha) in mn rug zitten. Ondanks weinig faciliteiten vond ik t heerlijk om ff een iets ander huis te hebben, in Arusha is er 0 privacy en staat 24/7 de tv aan met ongelooflijk slechte nagesynchroniseerde soaps, had dus ff lekker een relax weekje.
Op zondag hebben we t gebied een btje ontdekt, wat mensen ontmoet, mij de masai taal proberen te leren en een geit uitzoeken om 's avonds op te eten!
Op maandag heb ik een masai groep ontmoet die ik moest gaan helpen hun bussiness op te zetten. Na 2 uur wachten zijn we maar met de enkele mensen van de groep begonnen(de rest was te laat, omdat ze olifanten tegenkwamen op de weg naar ons!) Zoals op de eerste foto te zien ben ik daar midden in een masai boma, tussen de kippen, geiten en koeien, met een paar groepsleden aan t overleggen over hun bussiness en alle informatie over de personen zelf opvragen. De groep toonde vanaf het begin erg veel weerstand, omdat ze bang waren dat wij weer van een NGO waren die wat geld en kippen komt dumpen en dan weer weg gaan.
Die avond zouden Ally en Robert aankomen om de rest van de week mee te helpen, uiteindelijk kwamen ze de volgende ochtend pas aan(ongeveer 24 uur nadat ze zouden vertrekken), omdat de 1e en 2e auto die ze naar Emboreet pakten ter plekke met pensioen gingen.
Op dinsdag hebben we weer met de groep afgesproken en hebben Ally en ik(Robert was te moe van de hele nacht wakker zijn) specifiek met de groep naar het businessplan gekeken. Om een lang verhaal kort te maken, hun bedoeling was om eieren voor 150 shilling per stuk te verkopen, ons idee was om met de eieren te investeren en de kippen die eruit komen voor 7000 shilling per stuk te verkopen. Zoals op de 2e foto te zien hebben we een heel plan samen met de groep opgesteld en bleek het dat ze ipv 1000 shilling, 9000 shilling per dag zouden gaan verdienen. De groep was dus ongelooflijk tevreden en besloten om voor de volgende meeting alle afspraken af te zeggen, omdat dit belangrijker voor hun was. Na deze meetings hebben Ally, Robert en ik een dik gat in de lucht gesprongen van blijdschap dat de weerstand zo snel werd omgezet in motivatie. Op de 3e foto kan je zien dat ik samen met Ally en Robert businessplan en agreement aan t opstellen ben, zodat de groep de dag erna er mee aan de slag kon. T koste wel ff wat werk, aangezien t in Swahili was(jaja, ik heb een bussinessplan en agreement in swahili geschreven) en we voor elk lid + voor ons met de hand moesten kopieeren.
Na een dag keihard werken en veelsteveel lachen(vooral omdat ik vertelde dat voor het woord motor in swahili(pikipiki) nederlanders iets anders bedoelen) kwamen Ally en ik er achter dat er 1 persoon in het dorp met een tv was. Wij helemaal blij, konden we toch nog ff de champions league wedstrijd tussen Man U en Bayern M kijken. Natuurlijk wist iedereen in het dorp van de tv en zaten we met 40 mensen in een kamertje voor de tv voetbal te kijken, t deed me opeens denken aan de tijd dat de tv in Nederland net kwam en iedereen bij die ene persoon in de straat tv kwam kijken.
Op donderdag zijn we naar een ander dorpje gelopen om met een groep masai te praten die HIV educatie aan andere masai geven. Een zeer aparte ervaring; voor de meeting bidden, dankwoord, zingen en ons 1000maal bedanken. Na flink te praten bleek dit een zeer goede en progressieve groep te zijn die het verschil in dat gebied moeten maken. De masai doen aan behoorlijke polygamie, maar gebruiken geen condooms. Na wat vragen bleek dat ze dit niet gebruiken vanwege dat dit geen normaal gebruik is. Tot mijn eigen boosheid, aangezien ze wel allemaal telefoons hebben, moderne sloten op een hutjes en jerrycans gebruiken. mr lama besloot dat hij dit maar niet ging vertalen, omdat het niet heel erg gewaardeerd zou worden. Toch vertelde wat groepsleden dat langzaamaan de condoom iets meer gebruikt wordt, nu nog in het geheim, maar daar zou verandering in komen, ben benieuwd...
Ook bleek dat er een behoorlijk probleem met de health centre in dat dorpje te zijn; de doktoren hechten niet zo veel waarde aan hun beroepsgeheim, waardoor veel patienten niet meer naar de health centre in het dorpje gaan, maar naar een groot ziekenhuis in Arusha(10.000 shilling heen, overnachting, 10.000 shilling terug). Er moet dus nog een hoop gebeuren wil het lukken om HIV/Aids uit te roeien.
Bij terugkomst waren we allemaal kapot van de 14km heen en terug lopen en zijn we dus maar lekker gaan relaxen.
Ook was t verstandig om maar niet al te laat naar bed te gaan aangezien we om half 4 's nachts op moesten staan voor onze terugreis(niet wetend dat t grootste avontuur dan zou beginnen).
Heb dus een heerlijk weekje daar gehad, volgegooid door de masai met warme melkthee en maiskolfen en oh ja, voor t eerst in mn leven een stier geslacht zien worden!!!(castratie ging niet goed, dus hij moest maar afgemaakt worden en de masai het vlees opeten).
Onze terugreis werd weer een heerlijk avontuur, zoals gezegd om 3:30 opstaan, maar pas om 5:30 vertrekken. T had flink geregend die avond ervoor dus de auto kwam constant vast te zitten in de modder en af en toe reden we even de bosjes in, was opzich wel relax, dan konden we ff een sigaretje roken en benen strekken(met 20 man in 1 jeep is toch wel krap). Uiteindelijk kwamen we bij een modderstroom terecht en moesten we maar gaan wachten tot t water ver genoeg gezakt was. Na 3 uur wachten, iemand die het water over klom met een touw die hij had gespannen, een auto die het probeerde maar kapot ging en keihard verbranden in de hete zon hebben we besloten om maar te gaan lopen. We zijn een flink stuk de modderstroom afgelopen om een minder breed stuk van de rivier te zoeken. Daar zijn we overheen gesprongen en moest we een paar kilometer door een moeras heen lopen(zie foto 4). Na 3 uur gelopen te hebben, hebben we eindelijk een dorpje met eten bereikt(laatste maaltijd was 20:00 vorige avond). We waren echt keihard gesloopt en verbrand, maar dit was zeker 1 van mijn hoogtepunten. Onderweg keihard gelachen met Robert en Ally(zoals de hele week, wordt eg een bodybuilder met mn lachspieren) en de hele tijd lopen fantaseren over dat eerste koude biertje die op ons in Arusha stond te wachten.
Uiteindelijk waren we uurtje of 5 in Arusha, zijn we snel gaan douchen om zo snel mogelijk met de vrijdagmiddagborrel van Desiree en Fay mee te kunnen doen.
T was me t weekje wel dus!!!

Vrijdag en zaterdag ben ik maar bij Desiree en Fay blijven slapen, zodat ik geen rekening met het slaapritme van mn host family moest houden. Fay, Ally en ik gingen namelijk zaterdag uit en ik denk niet dat mijn host family het waardeert als ik tijdens de eerste minaretgezang(5:00) pas thuiskom :)
O ja, @ ma, ik heb dus even jou huis voor als je hiernaartoe komt uitgetest en wat een villa zeg!!! En misschien nog positiever: ze hebben daar echte koffie(overal wordt smaakloze oploskoffie gedronken).

Zo, ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met t typen, ik weet zeker dat ik veelsteveel vergeten ben om op te schrijven maar tis nu tijd om weer ff van t heerlijk Tanzaniaanse buitenleven te genieten. Tis toch wel weer fijn om terug in Arusha te zijn!!!

Kwa heri!

  • 12 April 2010 - 12:16

    Jolanda (CMV):

    Hallo Mark,
    Je geweldige verhalen zijn een welkome afwisseling van al mijn werkzaamheden hier! Ik blijf je volgen!
    groet, Jolanda

  • 12 April 2010 - 12:34

    Hans:

    Heb jij het nog meegemaakt dat er maar 1 tv in de straat was??

  • 12 April 2010 - 16:09

    Wim:

    Na een conclaaf met de boys besloten dat we je nu toch wel een beetje beginnen te missen..

    Tis maar goed dat je het naar je zin hebt.. want anders?

  • 12 April 2010 - 16:23

    Bart:

    Hey gast, ik zit ook dit verhaal en de foto's weer met een dikke smile te bekijken. Echt geweldig dat je t zo goed naar je zin hebt. blijkt toch weer dat je al die moeite die het heeft gekost om daar te komen, driedubbel terug krijgt. een ook het project klinkt super tof, so keep up the good work! en nog even uit nieuwsgierigheid: waar let je op als je een geit uitkiest?

    Tot blogze!

    Bart

  • 12 April 2010 - 22:26

    Christine:

    Om met het laatste te beginnen: ik heb Dees gevraagd, maar er schijnt geen woord voor 'kater' te zijn in het Swahili. Ondanks dat had Fay er wel last van na jullie avondje stappen. Verder gaaf & enerverend & buitengewoon leerzaam lijkt mij. En ook de been- en lachspieren zullen niet worden onderschat bodybuildergewijs.
    Ik verheug mij op het buitenverblijf in Arusha bij Dees & Fay waar ik mag logeren in juni.
    Heb je nog behoefte aan een kookboek voor het bereiden van een stier of geit?

  • 12 April 2010 - 22:32

    Christine:

    btw aan Bart: dank je voor de cd's, die neem ik mee naar Afrika medio juni. Ik hoor inmiddels, behalve op tv eerder, dat Salif Keita ook op de radio gedraaid wordt.

  • 14 April 2010 - 14:43

    Tom:

    Yooooo mzungu!

    wauw gast ik lees nu pas je blog, volgens mij heb je echt een fucking chille tijd daar! klinkt allemaal echt herkenbaar, vooral de volle busjes vast in de modder en 24/7 slechte soaps (hebben ze ook van die verschrikkelijke karaoke daar?)

    gruwelijk dat je ook echt gegaan bent man!
    Ik zit hier op t azc amersfoort en geniet van t zonnetje terwijl al die afrikanen klagen dat t zo koud is ;)

    als jij terug komt zit ik alweer ergens in de jungle op sumatra maar daarna moeten we eindelijk is dat biertje gaan doen!!

    geniet en hakuna matata afrikaaaa!

  • 15 April 2010 - 12:18

    Paul:

    Hee broertje,

    Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij zitten daar alleen maar negers.....

  • 17 April 2010 - 18:00

    Danielle :

    He Kerel,

    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar. En wat een verhalen zeg! Ik vind het zo cool voor je dat het gelukt is! Blijf vooral veel plezier eraan beleven en veel succes

    Groets uit Nicaragua

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Mark

Actief sinds 11 Maart 2010
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 19891

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 29 Maart 2013

Onderzoek Mambo

24 Maart 2010 - 06 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: